- Verfconcern AkzoNobel is iets voorzichtiger geworden over de winstverwachting voor dit jaar.
- De eigenaar van merken als Sikkens en Flexa ziet een zwakkere vraag in met name China.
- Over het derde kwartaal daalde de aangepaste winst met 5 procent.
- Lees ook: Chinese consumenten letten door economische malaise scherper op uitgaven: budgetmerken profiteren
Verfproducent AkzoNobel is wat voorzichtiger geworden over de winstgevendheid in heel 2024. Het bedrijf, met verfmerken als Sikkens, Dulux en Flexa, verwacht nu voor heel dit jaar een winst aangepast voor onder meer belastingen en afschrijvingen (ebitda) van circa 1,5 miljard euro.
Bij de cijfers over het tweede kwartaal in juli zei AkzoNobel nog te rekenen op een aangepast bedrijfsresultaat aan de onderkant van een bandbreedte van 1,5 miljard tot 1,65 miljard euro.
Het aandeel AkzoNobel zakte woensdag met bijna 5 procent.
AkzoNobel kampt met een zwakkere vraag naar verf, met name in China, en met hoge kosten. In het derde kwartaal van dit jaar kwam het aangepaste resultaat uit op 394 miljoen euro, een daling van 5 procent vergeleken met een jaar eerder. De totale omzet ging op jaarbasis met 3 procent omlaag tot iets minder dan 2,7 miljard euro. Dat had te maken met negatieve wisselkoerseffecten.
Topman Greg Poux-Guillaume spreekt in een toelichting van "solide resultaten in een volatiele markt". Volgens hem is de winstverwachting voor dit jaar nu wat preciezer geworden, maar is er verder weinig veranderd sinds het tweede kwartaal. Wel zag AkzoNobel de kosten dalen in vergelijking met het voorgaande kwartaal. De kosten liggen echter nog wel hoger dan een jaar eerder. Dat komt vooral door hogere loonkosten.
Zwakke economie China drukt vraag naar verf
AkzoNobel heeft in China te maken met een flink lagere vraag naar verf door consumenten onder druk van de zwakke Chinese economie en de slechte vastgoedmarkt in het land. Volgens Poux-Guillaume is er sprake van een "significante depressie" bij de Chinese consumentenvraag en zal die vraag niet aantrekken in het vierde kwartaal, ondanks de grote steunmaatregelen voor de economie die de Chinese overheid heeft aangekondigd.
AkzoNobel is verder bezig met een kostenbesparingsprogramma waarbij wereldwijd ongeveer 2000 banen geschrapt gaan worden. Het gaat dan om ondersteunende functies zoals bij administratie, financiën en marketing. Het is nog niet duidelijk hoeveel banen in Nederland komen te vervallen, maar volgens Poux-Guillaume zal hier wel een impact te voelen zijn. Bij AkzoNobel werken in totaal meer dan 35.000 mensen, waarvan zo'n 2400 in Nederland.